О благодарности

Часто доводиться чути слова: «Те, з чим ми стикаємося, пов’язане з DSC03334проблемами у спілкуванні». В сучасному світі навички ефективного спілкування є дуже важливими, оскільки нам потрібно ефективно взаємодіяти з великою кількістю людей, від сімейних стосунків до розподілу повноважень та роботи з бізнес-інформацією. Якщо ви хочете обмінятися з кимось інформацією, ви маєте вступити з ним у спілкування. І поки той, з ким ви спілкуєтесь, не зрозуміє її так само, як її розумієте ви, інформація не стане спільною для вас обох. Спілкування, або комунікація, — це процес досягнення спільного розуміння. І без добрих слів подяки в цьому процесі не обійтися.

 Більшості з нас приємно, коли оточуючі діють так, як нам хотілося б. Деякі батьки дякують дітям за те, що вони добре їдять або спокійно граються. Деякі сусіди дякують один одному за вечірній спокій. Але тільки тоді, коли люди діють неприємним для нас чином, ми звертаємо на них увагу – і негайно! Ми починаємо критикувати, роз’яснювати, чому поведінка співбесідника «погана» або «неправильна», як він мав поступити в тій чи іншій ситуації. Щоб досягнути бажаного, люди починають кричати, погрожувати. Ігноруючи поведінку, яка нам подобається, ми ніколи не зуміємо пояснити оточуючим, чого від них потребуємо.

У відповідності з теорією вивчення поведінки ставлення до нас оточуючих визначається нашою реакцією. Дії, які ми заохочуємо або винагороджуємо, повторюються набагато частіше, в той час як вчинки, які ми ігноруємо, стають рідкістю. Спеціалісти з поведінки називають це явище «посиленим поверненням». Схема виглядає так: поведінка – подяка або похвала – повторення; поведінка – байдужість – зникнення. Таким чином, бажано винагороджувати ті вчинки, які нам подобаються. Не варто прагнути карати за ті вчинки, які вам не подобаються – є люди, які сприймають покарання як нагороду.

Психолог Вільям Джеймс зауважив; «Найсильніша риса людської природи – бути заміченим і оціненим по достоїнству». Існує безліч підтверджень того, що чим більше ви говорите добрих слів, тим більше ви їх чуєте у відповідь. Коли співбесідник бачить, що ви проявляєте почуття по відношенню до нього, він набагато швидше відкривається вам. Таким чином, доклавши зовсім небагато зусиль, ви зможете добитися позитивної реакції, яка допоможе побудувати вам теплі і довірливі відносини.

Останній, але вирішальний довід на користь позитивних висловлювань полягає в тому, що вони допомагають створити відкриту і дружню атмосферу, в якій оточуючі можуть усвідомити свою людську цінність. Деякі люди помилково вважають, що якщо висловлювати захоплення своїми дітьми, друзями, подружжям, то вони стануть лінивими. В результаті такі люди обирають тактику: «Досконалості немає меж!» Дослідження в галузі психології показали, що негативна стратегія рідко йде на користь. Навпаки, набагато частіше вона шкодить. Замість того, щоб нескінченно прагнути досконалості, люди, які зустрічають постійний негативний зворотній зв’язок, стають надто обережними, закритими, у них занижується самооцінка. Через деякий час вони взагалі можуть припинити будь-які дії. Серед небагатьох, хто все ж зумів досягти успіхів завдяки такій стратегії, дуже мало людей, які отримали задоволення від свого успіху. Більшість з них, згадуючи критичні голоси з минулого, все одно знаходять привід для скарг.

Згадаємо декілька простих ситуацій повсякденного спілкування, коли важлива подяка. Наприклад, розмова по телефону. Чи варто сучасним людям навчатися розмовляти по телефону? Адже більшість переконана, що вони це вміють робити з дитинства. Проте виявляється, що не всі знають, як говорити, звертаючись у будь-яку компанію або контакт-центр за інформацією. Представникам компаній приємно чути, коли ті, хто їм телефонують, на початку вітаються і представляються, а в кінці розмови дякують співбесіднику. Такі прості речі  сприяють не лише ідентифікації, коли стає зрозуміло, з ким розмовляємо, а й подальшому контакту.

Ще один спосіб продемонструвати вихованість – листи (електронні або звичайні). Навіть після проходження співбесіди варто відправити короткого листа з подякою. Адже роботодавець теж потребує теплих слів!

Потрібно дякувати співробітникам, якщо вони виконали важливу роботу, зробили більше, ніж було потрібно. При цьому не вичавлювати із себе подяку, а висловлювати її щиро тоді, коли люди її дійсно заслуговують. До подяки варто ставитись. як до невеличкого подарунку. Можна дякувати віч на віч, можна у присутності колективу, можна в електронному листі. Зробити це усно чи письмово – це питання особистого стилю керівника. Дякувати і хвалити не так вже й важко. Проте більшості людей ще варто навчитися правильно виконувати цей приємний обов’язок. Подяка свідчить про високу оцінку роботи підлеглого, тому увагу потрібно зосередити на цій людині, а не на собі. Є декілька простих правил відносно того, як варто висловлювати подяку і похвалу:

  • ввічливо: подяка має бути щирою; нещира й фальшива подяка не має смислу;
  • точно і конкретно, називаючи за який саме вид роботи виноситься подяка;
  • своєчасно;
  • в присутності співробітників, крім тих винятків, коли дякують дуже сором’язливій людині.

На перший погляд, приймати похвалу ще простіше, ніж хвалити. Однак, виявляється, що тих, хто не вміє правильно приймати подяку ще більше, ніж тих,хто не вміє правильно її висловлювати. Існує лише одне універсальне правило для тих, хто приймає похвалу: у будь-якому випадку ви маєте сказати «дякую». Головне, бути щирими у своїх почуттях. Ні в якому разі не варто зменшувати свої досягнення, але й не потрібно намагатися посилити похвалу на свою адресу, додавши до неї подяку самому собі. Досить сказати з гідністю: «Дякую вам! (Я вам вдячний (а)!)» і посміхнутися.

Івлєва Ірина, психолог, голова Полтавського обласного осередку Української Спілки психотерапевтів

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.